Garantier Peab

Efter godkänd slutbesiktning (mars 2019) inleds en garantitid som varar i fem år. Garantitiden finns för att fel som uppstår under dessa fem år och är uppkomna i entreprenadens anläggningar och inom dess ansvarsområde, skall åtgärdas.

Inom sex månader kan du reklamera eventuella fel som besiktningsmannen kan ha missat, för anmälan, se nedan.

Mindre skönhetsfel som dragningar och småsprickor i tapeter och målning som uppstår under garantitiden, brukar man avvakta med att åtgärda till i samband med garantisyn, men anmäl gärna innan på Peab Bostads hemsida, se nedan. Garantisyn tillsammans med besiktningsman sker ca 2 år efter inflyttning.

Det är dock viktigt att skötselinstruktionerna för resp material och sakvara följs för att garantin ska gälla.

Mer betydande och akuta fel skall åtgärdas efter anmälan. Entreprenören avgör vilka problem som är akuta. Fel som uppstår genom direkt oaktsamhet från bostadsrättshavaren åtgärdas ej. I Brf Qvillestaden innebär det att er kontrakterade fastighetsförvaltare SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB kommer att komma ut och göra en bedömning om eventuell åtgärd. Skulle det visa sig att felet är orsakat av misskötsel eller slitage kan besöket komma att debiteras dig.

Er lägenhet tillsammans med all utrustning och inredning är besiktigad och kontrollerad. Om det trots detta skulle uppstå problem med något i lägenheten eller fastigheten kan du kontakta ansvarig enligt nedan.                   

Reklamationer och garantifel

Anmäl reklamationer och garantifel till föreningens fastighetsförvaltare SBC på https://www.sbc.se/kontakt/felanmalan/. Försök inkludera bilder på felen om möjligt för att underlätta bedömningen i ärendet i förväg.